Етикети

, , , , , , ,

Според специалистите (независими проверяващи фактите – fact-checkers) почти 60% (59%) от информациите за коронавируса, намиращи се в интернет, са неверни и се оценяват като дезинформация. Това се отнася за Twitter. 27% от информацията в YouTube за коронавируса е невярна, a 24% във Facebook. Това са данните от публикуван доклад на учени от университета в Оксфорд.

Университетски изследователи са проучили достъпността на 225 материала, свързани с коронавируса, които между януари и март са били оценени от независими проверяващи фактите като неверни или подвеждащи.

Данните от публикувания доклад показват, че въпреки по-ранните съобщения и уверения на социалните сервизи, те съвсем не се справят толкова успешно в борбата с фалшивите новини и не винаги успяват да блокират дезинформациите. 59% информации от този тип продължават да са достъпни в Twitter. Този относителен дял за YouTube е 27%, a 24% от дезинформацията продължава да присъства във Facebook. Изследователите отбелязват, че тези материали не били нито блокирани, нито снабдени с информиращ етикет, че са неистинни.

„Учудващо е, че толкова много материали, за които се знае, че не са истина, кръжат в социалните медии – казва журналистът от „The Washington Post“ Филип Хауърд (Philip N. Howard), един от авторите на доклада и директор на Oxford Internet Institute.

Учените установили също и това, че мнозинството от неистинните информации се отнасят до дейността на правителствата или на организации от ранга на ООН и СЗО по време на епидемията от Covid-19.

Най-бързо се разпространявали изказвания на политици или други публични фигури. Те са били наистина „само“ 20% от фалшивите новини, но все пак генерирали влияние в 69% от случаите. Докладът споменава в този контекст президента на САЩ – Доналд Тръмп и президента на Бразилия Хаира Болсонаро, като автори на лъжливи информации за епидемията от коронавируса; именно поради тази причина и трите социални платформи са отстранили някои постове на Болсонаро, аргументирайки се, че тяхното съдържание нарушава политика на сервиза и може да бъде вредна за ползвателите му.

Независими оценители на фактите информират, че броя на появяващите се в мрежите фалшиви информации за COVID-19 е нараснала в периода от януари до март с 900%. Най-често това са частично истинни съобщения, които все пак са били манипулирани така, че са се превърнали в подвеждащи за читателите. Както са информирали оксфордските изследователи, 38% от анализираните от тях информации са били изцяло изфабрикувани материали.

Говорителката на Twitter, Кати Розбъроу (Katie Rosborough), защитава сервиза, като казва, че фирмата едва на 18 март е въвела нови правила, съдържащи предупреждението за премахване на дезинформация за COVID-19 и затова анализираните от изследователите материали, публикувани от началото на тази година могат да доведат до подвеждащи резултати.

„Наш приоритет е премахването на текстове, които могат да бъдат потенциално вредни за нашите клиенти. Няма да премахваме всички публикации за COVID-19, съдържащи непълни или непотвърдени информации. От момента, когато на 18 март приехме нови правила, са премахнати повече от 1100 поста и блокирахме 1,5 милиона източници, разпращащи спамове за коронавируса“ – казва на журналистите говорителката на фирмата.

Фаршад Шадлоу (Farshad Shadloo), говорител на YouTube, е уверил, че сервизът има „ясни правила, отнасящи се до дезинформацията аз COVID-19“, и че всички информации, обозначени като лъжливи бързо се премахват. На свой ред Фейсбук е уверил, че от момента, когато СЗО е признала COVID-19 за глобална заплаха за публичното здраве, фирмата е предприела решителни мерки, за да блокира разпространението на вредно съдържание.

„Инвестирахме, между другото, в сътрудничество с 60 центъра, проверяващи съдържанието в целия свят, където проверяващите фактите анализират публикуваните материали на 50 езика – е казал пред „The Washington Post“ говорителят на Facebook Анди Стоун (Andy Stone).

***

Инфодемията е твърде сериозен социален проблем, засягащ всяка сфера от живота на обществото, независимо дали си даваме сметка за това или не. И всеки, който пише или говори, особено по такива социално значими и общочовешки проблеми, какъвто е наличието на пандемия, трябва ясно да си дава сметка за отрицателните последици за цялото общество от безотговорното си писане или говорене. Някой някъде беше казал, че в България отричаме компетентността и не поддържаме и не ползваме труда и мнението на компетентните хора. Това е факт. Дори само трагичните последици от занемарата – финансова, организационна, логистична и др. – и вулгарното и тотално опазаряване на множество здравеопазни системи, в т.ч. и българската, разкриха до какво води неконтролируемата жажда за пари и власт и загърбването на компетентностите.

Особено вредно е и това, което се случва у нас. Представителите на НОЩ се държат като жандарм, а мнението на специалистите, хората с компетентности – вирусолози, имунолози, епидемиолози (доколкото ги има), се потъпква с лека ръка. И когато този дисонанс излиза в публичното пространство, това поражда в хората огромна несигурност и страх.

Инфодемията поражда страх и недоверие. А няма общество, което може да съществува без поне един екзистенц минимум доверие.

Източник: PAP/RZ (2020) Raport: 59 proc. fake newsów o COVID-19 nadal dostępne na Twitterze. W: Rynek Zdrowia z 08 kwietnia 2020 https://www.rynekzdrowia.pl/po-godzinach/raport-59-proc-fake-newsow-o-covid-19-nadal-dostepne-na-twitterze,205741,10.html

доц. дсн Божидар Ивков