Етикети

, , , , , , , ,

Въпреки масово разпространеното мнение яйцата не повишават равнището на холестерола в кръвта. Те могат да се консумират дори от хора с наднормено тегло и хора с диабет тип 2. Това показват последните изследвания.

Най-новите изследвания на влиянието на консумацията на яйца върху здравето, са проведени от изследователи от Университета в Сидни, Австралия (Diabetes and Egg, DIABEGG, American Journal of Clinical Nutrition). От тези изследвания излиза, че дори хора с диабет тип 2 или застрашени от появата на това заболяване, могат да консумират яйца без да се притесняват за здравето си. Те са много ценни като нискокалорични източници на важни хранителни вещества, както отбелязват учените.

Много изследователи подчертават, че приемането на холестерол, намиращ се в храната, има слабо влияние върху равнището на серумния холестерол. Има учени, които твърдят, че холестеролът, съдържащ се в яйцата, дори може да има положителен ефект върху здравето.

Макар сами по себе си яйцата, дори консумирани в големи количества, най-вероятно да нямат негативно влияние върху здравето на човека, то това съвсем не е така с мазнините, които се поемат заедно с яйцата, особено при пържене. Сред учените цари единодушие, че най-голяма вреда за хората имат преработената храна и транс мазнините. Следователно, яйцата сами по себе си не са нездравословни. Но когато бъдат изпържени с бекон, или се консумира с тях големи количества бял хляб, пържени картофи (особено вредни за диабетици), колбаси и други продукти на съвременната нездравословна хранителна промишленост, тогава нещата придобиват съвсем различен характер и вредите могат да бъдат огромни.

Д-р Jyrki K. Virtanen, експерт в Университета в Източна Финландия, Kuopio, който също е изследвал здравните последици от консумацията на повече яйца, смята, че това (едновременната консумация на преработени храни и транс мазнини и яйца) може да бъде причина, поради която някои изследвания проведени в САЩ, са показвали зависимост между високата консумация на яйца и повишения риск от смърт поради сърдечносъдови проблеми.

Много е важно да се консумират яйца от кокошки, които не са били хранени със смески, т.е. такива, в чиято храна отсъстват хормони и антибиотици, защото те попадат в организма на човека чрез яйцата и месото и имат негативно влияние. Но за мнозинството граждани това е почти невъзможно.

Източници: rp.pl/RZ (2018) Jaja są zdrowe, dopóki nie smażymy ich na bekonie. W: Rynek Zdrowia, z 23 maja. http://www.rynekzdrowia.pl/badania-i-rozwoj/jaja-sa-zdrowe-dopoki-nie-smazymy-ich-na-bekonie,184283,11.html

Fuller, N. R., A. Sainsbury, I. D. Caterson, G. Denyer, M. Fong (2018) Effect of a high-egg diet on cardiometabolic risk factors in people with type 2 diabetes: the Diabetes and Egg (DIABEGG) Study—randomized weight-loss and follow-up phase. In: The American Journal of Clinical Nutrition, https://doi.org/10.1093/ajcn/nqy048.

доц. д-р Божидар Ивков