Етикети

, , , , ,

Имунната система на човека работи 24 часа в денонощие, седем дни в седмицата и 365 дни в годината. По този начин тя предпазва тялото от инфекции, причинявани от бактерии, вируси, гъбички и паразити, които от своя страна предизвикват болести, страдания и смърт. Имунната система представлява изключително сложна система от клетки и молекули, работата на които учените все още се опитват да разберат докрай. И доколкото голяма част от начина на действие на имунната система продължава да бъде тайна, за нея и около нея са възникнали множество митове, които се експлоатират комерсиално.

По-долу се следват три от най-разпространените митове и се проследяват действителните факти.

 Мит № 1. Колкото по-активна е имунната система, толкова по-здрав е човекът.

Факт 1. Когато имунната система е засегната, „прекалено добрата“ имунна система може да вреди. Например хиперактивния имунен отговор е отговорен за алергични реакции към обикновените нетоксични вещества, а това вече е в основата на редица сериозни заболявания, включително диабет, лупус и ревматоиден артрит. Д-р Robert Shmerling, медицински редактор на „Harvard Medical School Harvard Medical School Special Health Report „Rheumatoid Arthritis“, казва, че не е известно защо и как проблемите в имунната система са отговорни за появата и развитието на ревматоидния артрит. Тук е пълно с теории и митове. Много фактори, като диети, околна среда, токсини и др. са били „обвиняеми“ за ревматоидния артрит, но в крайна сметка и досега няма убедителни доказателства в подкрепа на тези обвинения по посока на някоя причина за ревматоидния артрит. „В действителност – казва д-р Shmerling, е възможно да има множество причини, за наличие на проблеми в имунната система“.

Мит № 2. Приемът на повече витамини и минерали, отколкото се препоръчва в диетите, подобрява именната система

Факт 2. Отсъстват доказателства, че приема на допълнителни количества от един или друг, или на всеки витамин ще подобрят имунната система и тя ще реагира максимално ефективно при недостиг на хранителни вещества и микроелементи. При по-възрастните хора, при които е по-вероятно да има такъв недостиг, проблемът трябва да се обсъди с лекар, добре запознат с т.нар. гериатрично хранене.

Мит 3. Много ваксини са свързани с висок риск за здравето

Факт 3. Почти всичко, което правим е свързано с някакво ниво на риск. Но рядко си даваме сметка за това. Например: рискът от смърт при автомобилна катастрофа е 1 на 6 700. Рискът човек да се удави във ваната е 1 на 840 000. Но рискът от сериозна реакция и трайно негативни последици от поставяне на ваксина е малък в сравнение с горните примери – 1 на милион за ваксината против дифтерия, тетанус и коклюш, например. И все пак мнозинството хора никога не се колебаят при възможност да вземат вана или да се качат в кола.

Какво може да се направи за да се подобри имунната система?

Следването на общите насоки за добро здраве е една от най-добрите и лесни стъпки в посока запазване на силна и ефективна имунна система. Всяка част от тялото на човека, всеки орган или система, включително и имунната система, функционират по-добре, когато са защитени от атаки на околната среда и са в съюз със здравословен начин на живот, доколкото при съвременните условия това е възможно. Важно е да се прилагат стратегии, като посочените по-долу:

– предпазване от инфекции чрез редовно миене на ръцете и/или старателна механична и термична обработка на консумираното месо;

– редовно имунизиране според имунизационния календар и възрастта;

– отказ от тютюнопушене;

– да се прилагат хранителни диети, богати на зеленчуци, плодове и пълнозърнести храни, като наситените мазнини и захарите се сведат до 10% от общия калориен прием за деня. Добре е да се избягва тлъсто свинско месо;

– избягване на застоял живот. Добре е седмично да има активно движение минимум 150 минути, т.е. около 21-22 минути дневно;

– поддържане на здравословно тегло;

– редовен контрол на кръвното налягане;

– при употреба на алкохол количествата трябва да бъдат умерени;

– достатъчен и здрав сън;

– редовни профилактични изследвания и прегледи съобразно възрастовата и рисковата група, в които човек попада.

Материалът е изграден изцяло върху:

Източник: Merz, В. (2016) What can you do to improve your immune system? Myths vs facts and strategies for healthier living. http://www.health.harvard.edu/healthy-eating/what-can-you-do-to-improve-your-immune-system?utm_source=delivra&utm_medium=email&utm_campaign=WR20161209-HealthyEating&utm_id=329624&dlv-ga-memberid=29885739&mid=29885739&ml=329624

доц. д-р Божидар Ивков

Advertisements