Етикети

, , ,

Хроничната болка или болката, която не изчезва в продължение на повече от три месеца, засяга всеки пети австралиец.

Всички имаме опит с болката. Помислете за последния път, когато сте си порязали пръста, докато режете хартия, или сте се изгорили на печката.

Това със сигурност не е забавно, но обикновено такава болка преминава доста бързо.

Представете си обаче, какво би било да имате болка, която не преминава и присъства всеки ден – това е хроничната болка.

 Мит 1: Болката е в главата ти

Често срещано погрешно схващане, е, че някои хора изпитват болка, защото са неустойчиви, тревожни, депресирани, или не се справят добре със стреса. Това е неправилно.

Всеки натрупан опит – докосване, топлина, сърбеж, болка – е създаден от мозъка и по този начин е в главата ви, но това не означава, че той не е реален.

По същия начин, болката е истинско преживяване, което представлява вашият мозък в защитен режим и вземане на действено решение, че тялото ви е под заплаха.

Ако има достатъчно сигнали за опасност в настоящото, то на изхода се възпроизвежда болка.

Преживявания като страх, тревожност или депресия могат да повишат нивата на болка и е възможно да се повиши риска от постоянна болка.

Но често, тези чувства се развиват само след като човек вече има хронична болка.

 Мит 2: Медикаментите са единственото лечение, което ще ви помогне

Има много начини да се борим с болката без да се прибягва към хапчета.

Според едно ново странно откритие болката може да бъде намалена, само като се гледат визуални илюзии.

Както било установено, тази визуална илюзия, при която пръста изглежда по-дълъг, отколкото е в действителност, намалява болката при някои хронично болни, изпитващи болка.

Нашият мозък комбинира информация от много източници за нашето тяло, като докосване, визия, движение и звук.

Тъй като цялата тази информация се комбинира едновременно, това означава, че промени в информацията от един източник, като визия, могат да променят информацията от друг източник, като сигнал за опасност, идващ от нашето тяло към мозъка.

Смята се, че визуалните илюзии работят чрез промяна на сигнала за опасност, който отива към мозъка.

Терапиите с илюзия работят при намаляване на болката и отоците, свързани с движението на хора с патологична болка в ръката; и предварителната работа показва, че те също така могат да намалят болките в ставите на ръцете, предизвикани от остеоартрит и в коленете при наличие на остеоартроза.

Има много други възможности, които са на разположение на хората с хронични болки, в които отсъстват лекарствата, включително:

  • Контрол от страна медицински професионалист;
  • Поведенческа терапия, особено терапия, която се фокусира върху намаляване на страха от движение, за да се промени поведението;
  • Познавателно обяснение за болката, което помага на хората да разберат, че болката не е представителна за увреждането на тъканите;
  • Терапия за пренасочване на вниманието, когато пациентът се научава да споделя своята болка, но без да се концентрира върху негативните последици от болката.

 Мит 3: По-тежкото увреждане на тъканите означава по-силна болка

Противно на общоприетото схващане, можете да изпитвате болка без никакво увреждане на тъканите.

И обратното, може да имате увреждане на тъканите и да не изпитвате болка. Просто помислете за времето, когато сте имали натъртване, но не си спомняте да ви е боляло – имали сте увреждане на тъканите, но не сте изпитвали болка.

Особено важно е да се разбере, че болката не е точен показател за увреждане на тъканите при хора с хронична болка, защото често техните увреждане на тъканите вече са заздравели.

Много неща могат да променят силата на изпитваната болка, без да се променя тежестта на увреждане на тъканите. Например, самото очакване болката да се увеличи може напълно да премахне ефекта на мощните обезболяващи лекарства.

Нервната система на хората с хронична болка може да стане особено чувствителна.

Това е като радио; ако усилете звука му, това не означава, че говорителя е започнал да говори по-високо, това просто означава, че вие сте увеличили звука.

По същия начин, ако нервната система е чувствителна, тя усилва сигналите към мозъка, което води до засилване на болката – независимо в каква степен са увредени тъканите.

Ние също така знаем, че нещата, които се задействат заедно, влияят заедно.

По такъв начин, ако често чувствате тревожност, когато има пристъп на болка по време на движение, тогава в областите на мозъка, които се активират с движението, тревожността и болката, всички се задействат заедно.

Това означава, че само движение или тревожност могат да активират мозъчната мрежа тревожност-болки-движение. По този начин вие чувствате болка, без реално да има сигнал за увредена тъкан.

 Мит 4: Трябва да минете на скенер, за да се открие източника на болка

Ако някой изпитва болки в гърба често срещана практика е да се прави рентгенова снимка, ядрено-магнитен резонанс, или компютърна томография.

Има случаи, когато тези изследвания са необходими, например, когато има сериозни съмнения (например, проблеми с червата или функцията на пикочния мехур), или ако сте попаднали в тежка злополука. Но най-често те не са необходими и има доказателства, според които с тези процедури се злоупотребява.

Проблемът е в това, че MRIs са много чувствителни, но не специфични, което означава, че те ще открият дори малки изменения – но тези изменения често нямат отношение към болката.

Например, при 60% от хората без каквато и да е болка в гърба ще има доказателства за увреждане на гръбначните дискове. И при повече от половината от хората на възраст между 30 и 40 години ще има признаци на дегенерация (артрит) в гърба им, въпреки отсъствието на болки в гърба.

Ако се нуждаете от повече убеждаване, че скенерите не са най-добрата идея, полезно е да сравните как хората действат, когато имат скенер и тези, които не го правят.

Хората с болки в кръста, на които се прави в ранен етап ЯМР, имат по-лоши резултати, отколкото хората, на които не е правен ЯМР.

Тези по-лоши резултати могат да се дължат на ненужни медицински интервенции, като хирургически намеси.

Но лошите резултати могат да се дължат и на повишеното равнище на страх.

Страшно е да се мисли, че вашия гръбнак може да има структурни проблеми и ние знаем, че този страх може да влоши нещата.

 Мит 5: Стискането на зъби е всичко, от което се нуждаете, за да блокирате болката

Възстановяването от хронична болка, няма нищо общо със стиснатите зъби или с това да бъдете стоик.

В действителност хората, които са стоици, могат да имат по-лоши резултати, тъй като вероятността да отидат на лекар е по-малка.

Това забавяне в търсенето на специализирана помощ може да задълбочи проблема до там, че да се почувствате много по-зле преди да започне лечението му. Знаем, че е много по-трудно да се лекува хроничен проблем, отколкото проблем, който все още не се е задълбочил много.

 

Превод от английски език: доц. д-р Божидар Ивков

Преводът е направен по: Stanton, T. (2016) Five myths about chronic pain: Why it is not all in the head. Health Care Provider – Health Information. http://nationalhealthfinder.org/five-myths-about-chronic-pain-why-it-is-not-all-in-the-head/